blog

E-sport w Polsce

Rynek e-sportu w Polsce, rośnie w bardzo szybkim tempie. Wirtualne rozgrywki przyciągają coraz więcej widzów. Wszelkie prognozy mówią o tym, że w najbliższym czasie w naszym kraju, społeczność zgromadzona wokół wirtualnych rozgrywek, sięgnie blisko miliona osób. Jeśli takie tempo się utrzyma, rozgrywki e-sportowe dorównają poziomem zainteresowania skokom narciarskim.

 

Rynek wart wiele

Choć same rozgrywki są wirtualne, to trofea sportowe, a także dochody osiągane z organizowania zawodów, są zupełnie realne. Zwiększona liczba odbiorców niesie za sobą większe kwoty, jeśli chodzi o dochód z e-sportu. Ten ostatni w Polsce przekroczył już barierę 10 milionów dolarów rocznie.

 

Na te kwoty składają się nie tylko przychody z rozgrywek realizowanych na takich wydarzeniach, jak katowickie Intel Extreme Masters. To również wpływy ze sprzedaży biletów i od sponsorów w czasie mniejszych turniejów na żywo, a także tych, które są organizowane wyłącznie w internecie, pozbawionych jednej siedziby. W czasie ich trwania gracze, a także komentatorzy, znajdują się zwykle we własnych domach lub miejscach pracy. Widzowie mogą w tym czasie obserwować wszystko na żywo dzięki platformom medialnym, które udostępniają wideo strumieniowe


Społeczność e-sportu w Polsce

Mogłoby się wydawać, że e-sport jest rozrywką dla nastolatków. Tymczasem okazuje się, że najmłodsze osoby stanowią tylko 10% całej społeczności zgromadzonej wokół sportów elektronicznych. Choć największa grupa to osoby, które jeszcze niedawno kończyły 18 urodziny, to fanów e-sportu nie brakuje nawet wśród osób w wieku okołoemerytalnym.

 

Jeśli chodzi o płeć społeczności, to nietrudno zauważyć, że najczęściej trofea sportowe w elektronicznych rozgrywkach, zdobywają mężczyźni. Jednak statystyki wyglądają inaczej, jeśli chodzi o widzów. Wśród nich, w Polsce, kobiety to jedna piąta całości. Zdaje się, że trend jest rosnący, podobnie jak w przypadku graczy w ogóle – w tej grupie kobiety stanowią już niemal połowę.

 

Realne emocje

Choć wielu osobom może się to wydawać niemożliwe, rozgrywki e-sportowe budzą – zarówno wśród graczy, jak i kibiców – realne emocje. Wystarczy wrócić pamięcią do tego, co działo się w tym roku, kiedy dwie drużyny – Fnatic i FaZe Clan – w katowickim Spodku walczyły o zwycięstwo w turnieju Counter Strike:Global Offensive. Moment, w którym wręczano trofea sportowe zwycięskiemu Fnatic, wyjątkowo dobrze podkreślił, jak istotnym rodzajem rywalizacji stał się e-sport.

 

Łatwość wejścia na rynek

Wejście na rynek e-sportowy, wiąże się z posiadaniem odpowiednich umiejętności, które różnią się zależnie od pełnionej roli. Gracze, rzecz jasna, muszą osiągać świetne wyniki w grze, a przy tym radzić sobie z pracą w zespole, za to osoby odpowiedzialne za turnieje, muszą mieć zdolności organizatorskie, które pozwolą – przy wykorzystaniu niewielkich środków – zbudować relację pomiędzy graczami, a widzami, bo to ci ostatni determinują wygląd rynku. Przydatne jest również przygotowanie nagród, nie tylko w postaci sprzętu, ale też tych, które będą pamiątką na całe życie, jak puchary. Sklep Cham-Pion to miejsce, w którym znajdziecie odpowiednie trofea, niezależnie od dziedziny.